Modern eszközök a pedagógiában

IKT alapú tanóra vázlata: A jó szónok

2016. március 04. 09:14 - VivienKovacs

A műveltségi terület/kompetenciaterület neve: Magyar nyelv, retorika, szónoklattan

Az évfolyam: 11. évfolyam

Az óra címe: A jó szónok

Az óra célja és feladata: Az óra célja ismertetni a diákokkal a jó szónok verbális és nem verbális viselkedésmintáit videók elemzésének segítségével. Megtanulandó fogalmak: érv, bizonyíték, tétel, anyaggyűjtés, testbeszéd, térközszabályozás, hanglejtés, hangszín, mimika, gesztusok

Az óra fő didaktikai feladata: kompetenciafejlesztés, ismeretbővítés

Előzetes ismeretek: a szöveg felépítése

Tanulási eredmény: a diákok képesek a jó szónok és szónoklat tulajdonságainak azonosítására, mely a későbbi saját szövegalkotás és szónoklás alapját adja

Tantárgyi kapcsolatok: Történelem (Barack Obama szónoklata), Magyar irodalom (szövegalkotás)

Az óratervet készítő pedagógus/hallgató neve: Kovács Vivien

 

Az óra menete vázlatosan:

     1. Ráhangolódás

  • idő: 5 perc
  • a tanár tevékenysége: az osztályt csoportokra osztani, az óra témáját vázolni, az érdeklődést felkelteni
  • tanulói tevékenység: csoportokban megbeszélni a jó szónok tulajdonságait vázlatosan, brainstorming módszerrel
  • tanári instrukció: Csoportokban beszéljétek meg, mik a jó szónok verbális és nem-verbális tulajdonságai! Elég szavakat írni a papírra.
  • didaktikai feladat: ráhangolódás
  • munkaforma: szóbeli, hagyományos csoportmunka, heterogén
  • módszer: megbeszélés
  • eszköz: papírra pókhálóábra készítése közösen
  • interakció típusa: diák-diák

 

      2. Videó elemzése: nem verbális aspektus

  • idő: 10 perc
  • a tanár tevékenysége: az interaktív táblán Barack Obama híres beszédét Youtube.com-ról bemutatni
  • tanulói tevékenység: megnézni a videót, majd a kialakult csoportban megbeszélni a jó szónok nem verbális tulajdonságait a látottak alapján
  • tanári instrukció: Nézzétek meg a következő videót! Ezután beszéljétek meg, mi jellemzi a jó szónok nem verbális kommunikációját! Egészítsétek ki az első feladatban készített ábrátokat!
  • didaktikai feladat: ismeretbővítés, új fogalom kialakítása, meglévő ismeretek alkalmazása
  • munkaforma: egyéni és csoportos
  • módszer: szemléltetés
  • eszköz: interaktív tábla
  • IKT tananyag: interaktív táblás videónézés https://www.youtube.com/watch?v=OFPwDe22CoY
  • interakció típusa: diák-diák

      3. Összegzés: interkaktív táblán

  • idő: 10 perc
  • a tanár tevékenysége: az interaktív táblán összegezni a videó alapján a jó szónok nem verbális tulajdonságait, jegyzetkészítés
  • tanulói tevékenység: a csoportokban összegyűjtött ötletek ismertetése, ezek felírása a táblára
  • tanári instrukció: Írjuk fel a táblára, hogy mik a jó szónok nem verbális kommunikációjának jellemzői! Minden csoportból kérek egy embert, hogy jöjjön a táblához, és ismertesse csoportja eredményeit!
  • didaktikai feladat: részösszefoglalás
  • munkaforma: szóbeli és írásbeli frontális munka
  • módszer: szemléltetés és megbeszélés
  • eszköz: interaktív tábla
  • IKT tananyag: interaktív táblás jegyzetkészítés
  • interakció típusa: diák-diák, tanár-diák 


      4. Zanzatv: a szónoklat felépítése, verbális aspektus

  • idő: 10 perc
  • a tanár tevékenysége: az interaktív táblán összegezni a videó alapján a jó szónok nem verbális tulajdonságait, jegyzetkészítés
  • tanulói tevékenység: a csoportokban összegyűjtött ötletek ismertetése, ezek felírása a táblára
  • tanári instrukció: Írjuk fel a táblára, hogy mik a jó szónok nem verbális kommunikációjának jellemzői! Minden csoportból kérek egy embert, hogy jöjjön a táblához, és ismertesse csoportja eredményeit!
  • didaktikai feladat: részösszefoglalás
  • munkaforma: szóbeli és írásbeli frontális munka
  • módszer: szemléltetés és megbeszélés
  • eszköz: interaktív tábla
  • IKT tananyag: interaktív táblás videónézés és jegyzetkészítés http://zanza.tv/magyar-nyelv/retorika/jo-szonok-es-jo-beszed
  • interakció típusa: diák-diák, tanár-diák

 

      5. Összegzés

  • idő: 10 perc
  • a tanár tevékenysége: az interaktív táblán összegezni a videó alapján a jó szónok és szónoklat tulajdonságait, jegyzetkészítés
  • tanulói tevékenység: a csoportokban összegyűjtött ötletek ismertetése, ezek felírása a táblára
  • tanári instrukció: Írjuk fel a táblára, hogy mik a jó szónok és szónoklat jellemzői! Minden csoportból kérek egy embert, hogy jöjjön a táblához, és ismertesse csoportja eredményeit!
  • didaktikai feladat: részösszefoglalás
  • munkaforma: szóbeli és írásbeli frontális munka
  • módszer: szemléltetés és megbeszélés
  • eszköz: interaktív tábla
  • IKT tananyag: interaktív táblás jegyzetkészítés
  • interakció típusa: diák-diák, tanár-diák

 

     6. Ismétlés

  • idő: 5 perc
  • a tanár tevékenysége: az interaktív táblán lévő fogalmak tisztázása
  • tanulói tevékenység: láncszólítással kérdéseket feltenni egymásnak az órai anyag alapján
  • tanári instrukció: Láncszólítással tegyél fel egy kérdés valamelyik osztálytársadnak! Használd az interaktív táblán látható kifejezéseket, fogalmakat!
  • didaktikai feladat:összefoglalás
  • munkaforma: szóbeli
  • módszer: kérdés és megbeszélés
  • interakció típusa: diák-diák

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://modernkvivien.blog.hu/api/trackback/id/tr668426886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása