Kezdő tanárként nagyon nehéz saját tanítási filozófiáról írni, mivel meggyőződésem, hogy ez majd a gyakorlati tapasztalatok megszerzése után kristályosodik ki. A másik nehézség abból adódhat, hogy pályakezdőként – jó esetben – túlnyomó részben pozitív, néha idealisztikus elképzeléseink vannak a hivatásról, melyet választottunk.
Az első és legfontosabb alapelvem az, hogy segítsek az embereknek. Számomra a tanítás azért nagyszerű feladat, mert újat mutathatok a tanulóknak egy témakörön belül, és mindeközben nevelhetem őket, példát mutathatok. Az IKT-nak ilyen tekintetben fontos szerepe van; leendő osztályfőnökként feladatomnak tekintem, hogy megtanítsam a gyerekeket az internet helyes és célszerű használatára. Azt is fontosnak tartom, hogy mindeközben hiteles legyek; nem mondanám egyoldalúan például azt, hogy a közösségi média feltétlenül rossz, vagy csupán időrablásra jó. Úgy gondolom, hogy nem szabad az ilyen centrális kérdéseket feketén-fehéren megválaszolni tanárként. Sokkal hasznosabb, ha több perspektívából mutatunk be és vizsgálunk egy-egy kérdést, mert akkor a diákjaink is számos nézőpontot figyelembe fognak venni.
A buddhista tanmese is azt példázza, hogy ugyanazt a dolgot sokan sokféleképpen értelmezhetik
Forrás: https://2prowriting.files.wordpress.com/2013/02/multiple-perspectives.gif
Filozófiám másik alapköve az, hogy szeretném, ha az osztályaim/csoportjaim valódi közösségekként funkcionálnának. Ezért az elfogadás és a valódi együttműködés, a tolerancia központi szerepet fog kapni az órákon és az órákon kívüli tevékenységek során egyaránt. Már a 9. évfolyamon szeretnék majd a kirekesztés, megbélyegzés, diszkrimináció témakörökkel foglalkozni akár csak érzékenyítés keretében. Ekkor az IKT-n belül a közösségi oldalakról szeretnék „felvilágosítást”, eszmecserét tartani a gyerekekkel. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a cyberbullying milyen veszélyeket rejt magában, és hogy a nyilvános, internetes megszégyenítés kitörölhetetlen és maradandó károkat okozhat a másik ember életében. Ezt a témakört alaposan szeretném megbeszélni majd az osztályommal, akár az osztályfőnöki órák keretében.
A cyberbullying sokakat érint, beszélni kell róla az iskolában is!
Forrás: http://theeeshablog.com/wp-content/uploads/2015/11/cyber-bullying-finalcolor.png
Tanítási filozófiám része továbbá a folyamatosan megújulás, az innováció. Szeretném magam mindig emlékeztetni arra, hogy lépést kell tartani a világgal, a technikai fejlődéssel, és legfőképpen a diákokkal, akiket tanítani fogok. Akkor tudok hiteles lenni, ha megértem őket és az ő világukat. Éppen ezért mind magyar nyelv és irodalom órákon, mind angolórákon szeretnék okostelefonos projekteket szervezni, otthoni kutatómunkákat adni és különböző videós pályázatokra nevezni a tanulókkal. Mindezek mellett pedig szeretnék utat mutatni nekik abban, hogyha egyszer elhagyják az iskolapadot, hogyan tudják önmagukat fejleszteni és önállóan tanulni az internet segítségével. Szaktárgyaim tekintetében a life-long learning igényének kialakítása a célom.
A life-long learning: a tanulás nem szakadhat meg az iskola befejezése után
Forrás: https://hengruiliu.files.wordpress.com/2015/05/life-long-learning.jpg