Modern eszközök a pedagógiában

Választható feladat: óravázlat

2016. április 16. 11:12 - VivienKovacs

Óratervminta

 

 

A műveltségi terület/kompetenciaterület neve: Magyar nyelv, retorika, szónoklattan

Az évfolyam: 11.

Az óra címe: A jó szónok

Az óra célja és feladata: Az óra célja ismertetni a diákokkal a jó szónok verbális és nem verbális viselkedésmintáit videók elemzésének segítségével. Megtanulandó fogalmak: érv, bizonyíték, tétel, anyaggyűjtés, testbeszéd, térközszabályozás, hanglejtés, hangszín, mimika, gesztusok

Az óra fő didaktikai feladata: kompetenciafejlesztés, ismeretbővítés

Előzetes ismeretek: a szöveg felépítése

Tanulási eredmény: a diákok képesek a jó szónok és szónoklat tulajdonságainak azonosítására, mely a későbbi saját szövegalkotás és szónoklás alapját adja

Tantárgyi kapcsolatok: Történelem (Barack Obama szónoklata), Magyar irodalom (szövegalkotás)

Az óratervet készítő pedagógus/hallgató neve: Kovács Vivien

Dátum: 2016. 04. 16.

 

Idő

percben

Tanári tevékenységek, a tanár feladatának leírása

Tanulói tevékenységek, a tanulók feladatának leírása

Tanári instrukciók

Didaktikai feladat, részcél

Munkaforma

Módszerek

Eszközök

IKT-tananyag

Interakció típusa

0–5

az osztályt csoportokra osztani, az óra témáját vázolni, az érdeklődést felkelteni

csoportokban megbeszélni a jó szónok tulajdonságait vázlatosan, brainstorming módszerrel

Csoportokban beszéljétek meg, mik a jó szónok verbális és nem-verbális tulajdonságai! Elég szavakat írni a papírra.

ráhangolódás

 

szóbeli, hagyományos csoportmunka, heterogén

 

megbeszélés

papírra pókhálóábra készítése közösen / szófelhő készítése tablet segítségével (wordclouds.com)

tablet

wordclouds.com

T-D

D-D-D

5-15.

az interaktív táblán Barack Obama híres beszédét Youtube.com-ról bemutatni

megnézni a videót, majd a kialakult csoportban megbeszélni a jó szónok nem verbális tulajdonságait a látottak alapján

Nézzétek meg a következő videót! Ezután beszéljétek meg, mi jellemzi a jó szónok nem verbális kommunikációját! Egészítsétek ki az első feladatban készített ábrátokat!

ismeretbővítés, új fogalom kialakítása, meglévő ismeretek alkalmazása

egyéni és csoportos

szemléltetés

interaktív tábla

 

youtube.com

 

https://www.youtube.com/watch?v=OFPwDe22CoY

D,

D-D

15-25

az interaktív táblán összegezni a videó alapján a jó szónok nem verbális tulajdonságait, jegyzetkészítés

a csoportokban összegyűjtött ötletek ismertetése, ezek felírása a táblára

Írjuk fel a táblára, hogy mik a jó szónok nem verbális kommunikációjának jellemzői! Minden csoportból jöjjön ki egy embert, és ismertesse csoportja eredményeit!

részösszefoglalás

szóbeli és írásbeli munkaforma

szemléltetés

és

megbeszélés

interaktív tábla

interaktív táblás jegyzet

készítése

a mindmup.com

gondolattérkép-készítő progprogrammal

D-D

T-D

D-T

25-35

az interaktív táblán összegezni a videó alapján a jó szónok tulajdonságait, jegyzet kiegészítése a mindmup.com-on

videó megnézése, az eddig el nem hangzott új információk leírása

Nézzük meg a videót! Írj le minél több olyan információt a jó szónok verbális kommunikációjáról, ami eddig még nem hangzott el!

részösszefoglalás

szóbeli és írásbeli frontális munka

szemléltetés és

megbeszélés

interaktív

tábla

interaktív táblás videónézés és

jegyzetkészítés

 

http://zanza.tv/magyar-nyelv/retorika/jo-szonok-es-jo-beszed

 

(5. perctől a végéig)

D

35-40

A diákok csoportmunkája közben körbemenni az osztályteremben, és az esetleges kérdésekre válaszolni

 

 

csoportokban kérdések írása az órán elhangzottakkal kapcsolatban

Dolgozzatok négy fős csoportokban! Írjatok kérdéseket az órán elhangzott fogalmakkal, ismeretekkel kapcsolatban!

összefoglalás

szóbeli és írásbeli csoportmunka

megbeszélés

feladatmegoldás

füzet

-

D-D

40-45

Kérdések pontosságának ellenőrzése, segítő kérdések megfogalmazása

láncszólítással kérdéseket feltenni egymásnak az órai anyag alapján

Láncszólítással tegyél fel egy kérdés valamelyik osztálytársadnak egy másik csoportból! Használd az interaktív táblán látható kifejezéseket, fogalmakat!

összefoglalás

szóbeli

kérdés

megbeszélés

-

-

D-D

T-D

D-T

 

 szonok-lelkielet_hu.jpg

A melléklet tartalma:

 

  • a papíralapú és az interaktív táblás feladatok megoldása Wordben

 

Kulcsfogalmak listája:

  • szemkontaktus
  • mérsékelt gesztikuláció
  • kifejező mimika
  • a közönség egészének szóló mondatok, térközszabályozás
  • tiszta, érthető kiejtés
  • megfelelő hangerő
  • szünetek
  • beszéd megtanulása
  • alkalomhoz illő öltözet
  • hiteles
  • eszközök felsorakoznak a tartalom mellett
  • arcjáték
  • van kiállása
  • helyes beszédtechnika
  • megfelelő orgánum
  • használja a beszéd zenei eszközeit
  • felelősségteljes
  • őszinte
  • igazság vezeti gondolatait
  • technikát ezeknek rendeli alá

 

 

 

 

 

Forrás: ASzÁ 2015

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://modernkvivien.blog.hu/api/trackback/id/tr488631976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása